V-44 – większy brat Ospreya

Posted: 04/10/2010 in Uzbrojenie i Wyposażenie

Przemiennopłaty cz.1 – Bell/Boeing Quad TiltRotor.

Ponieważ czas świetności ciężkich śmigłowców transportowych  CH-47 Chinook powoli się kończy (konstrukcja ta została wprowadzona do służby na początku lat 60. ubiegłego wieku) US Army rozpoczęła już poszukiwania jego następcy w ramach programu „Future Transport Rotorcraft” (obecnie razem z US Air Force pod nazwą „Joint Heavy Lift” [1]). Jedną z 5 rozpatrywanych konstrukcji „dużego wiropłata transportowego” jest koncepcja Bella/Boeinga [2], nieoficjalnie nazwana „V-44„.

To właśnie ona będzie tematem dzisiejszego wpisu. Na początek film prezentacyjny.

– WYGLĄD –

Nawet dobrze się prezentuje a skojarzenia z V-22 Osprey są jak najbardziej na miejscu. W założeniach  konstrukcja V-44 miała wykorzystywać sporo elementów  z „mniejszego brata” (zapewne chodziło o silniki i system przeniesienia napędu). Najprościej opisując wygląd V-44 można powiedzieć że byłby to kadłub wzięty z Herkulesa połączony z 2 parami skrzydeł od  Ospreya.

 

– MOŻLIWOŚCI –

Sugerowana maksymalna masa ładunku V-44 według informacji, które można znaleźć w Internecie mieści się w przedziale 20-42 tony. Bardziej konkretne są możliwości przewozowe, otóż V-44 miał pomieścić pojazd typu Stryker (w pierwotnej wersji) lub FCS (które anulowano). Wiązało się to z planami, które zakładały dostarczenie brygady Strykerów w dowolne miejsce na świecie w ciągu kilkudziesięciu godzin. Oczywiście Herkulesy mogły wykonać to zadanie ale nie mogłyby one wylądować wszędzie tam gdzie V-44 i w przeciwieństwie do niego nie mogły operować z okrętów. Podsumowując V-44 miał mieć nie mniejszy udźwig i zdolności transportowe niż samolot C-130 Herkules (którego miał zastąpić w Siłach Powietrznych). Przykładowe dane taktyczno-techniczne można znaleźć na stronie Globalsecurity [3], a jak ktoś będzie chciał to może poszukać informacji na temat „Joint Heavy Lift requirements”.

 

– WERSJE –

W planach była wersja latającej cysterny (czego można było się spodziewać) i wersja uderzeniowa (coś jak dzisiejszy AC-130),  której wizję artystyczną przedstawiam.

 

 

[Następny wpis tej kategorii to „AV-22 & SV-22”]

 

Źródła:

[1] http://www.defenseindustrydaily.com/ch53x-hlr-jhl-future-heli-programs-on-collision-course-01234/

[2] http://www.flightglobal.com/articles/2007/10/09/217956/us-army-looking-at-three-configuration-concepts-for-large-cargo-rotorcraft.html

[3] http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/qtr.htm

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s