Uzbrojone tiltrotory.

Posted: 13/10/2010 in Uzbrojenie i Wyposażenie

1. V-22

V-22 z RGS

Obecne uzbrojenie tego jedynego typu wojskowego tiltrotora jest minimalne i czysto obronne. Może to być karabin maszynowy kal. 7,62 lub 12,7 mm zamocowany na rampie załadunkowej i/lub w karabin maszynowy systemu Gatlinga kal. 7,62 mm (jeden z elementów tworzących Remote Guardian System), umieszczony w spodzie kadłuba i wysuwany z niego gdy pojawi się taka potrzeba. Kosztem zmniejszenia masy zabieranego ładunku możliwe jest jednak jego znaczne dozbrojenie. Zamiast wymienionych broni można pod nosem umieścić wieżyczkę z wielkokalibrowym karabinem maszynowym systemu Gatlinga kal. 12,7 mm oraz zastosować po jednym pylonie na uzbrojenie pod każdym skrzydłem i/lub zaczepy na nie po bokach sponsonów (w obu przypadkach korzystanie z niego będzie możliwe tylko w trybie śmigłowcowym).

Nawet po maksymalnym zwiększeniu jego siły ognia nadal nie będzie mógł on zostać użyty ofensywnie, ponieważ dalej będzie on i już pozostanie przede wszystkim maszyną transportową. Istniały jednak projekty czysto bojowych tiltrotorów, z których część z nich była jego wariantami i to właśnie one są zaprezentowane w dalszej części tego przeglądu.

2. AV-22

Tak mógłby AV-22.

Czyli potencjalny szturmowy wariant V-22. Miałby on powstać przez odchudzenie jego kadłuba, dzięki czemu możliwe było by uzyskanie dużego stopnia unifikacji obydwu maszyn, tak jak jest to w przypadku UH-1Y i AH-1Z. Pomimo tego nawet po schowaniu w nim większości przenoszonego uzbrojenia pozostałoby w nim więcej miejsca na zbiorniki paliwa niż obecnie, co przełożyłoby się na znaczne zwiększenie zasięgu. Dodatkowo wzrośnie on, podobnie jak pozostałe osiągi (przede wszystkim prędkości) na skutek zmniejszenia masy w porównaniu do V-22 (już po odpowiednim opancerzeniu miejsc wrażliwych na ostrzał).

Możliwe uzbrojenie (max)/lokalizacja przenoszonego uzbrojenia:

> działko średniego kalibru (kal. 20-30 mm o zredukowanym odrzucie) całkowicie lub częściowo chowane w pod kabiną załogi (w trybie samolotowym pole ostrzału ograniczone do przedniej półsfery),

>2 podkadłubowe luki uzbrojenia (w środkowej i tylnej części kadłuba),

> 2 pylony na uzbrojenie powietrze-ziemia pod skrzydłami (strzelanie możliwe tylko w trybie śmigłowcowym),

> 1-2 boczne mocowania na kpr powietrze-powietrze bliskiego zasięgu (jak na rysunku).

3. BAT (Bell Advanced Tilt Rotor)

Jeden z rysunków przedstawiających BAT-a.

Słabiej uzbrojona miała być propozycja firmy lotniczej Bell, która powstała w odpowiedzi na program LHX (Light Helicopter eXperimental) amerykańskiej armii. Miał on doprowadzić do znalezienia następcy śmigłowców AH-1 i OH-58, a w rezultacie którego powstał RAH-66 Comanche. Powyższa ilustracja jest jednym z dowodów na to, że przywiązywano w nim równie dużą wagę do zwalczania śmigłowców wroga, jak do niszczenia pojazdów opancerzonych. Dzisiejszym jego odpowiednikiem mógłby być niedoszły uzbrojony (eskortowy) wariant AW609.

Więcej rysunków, w tym prezentacyjne i porównawcze, dane techniczne.

4. SV-22

Jedna z wizualizacji SV-22.

W przeciwieństwie do AV-22, ten uzbrojony wariant Osprey’a miał szanse na realizację. US Navy planowało zastąpienie nim przeciwpodwodnych samolotów S-3 Viking i śmigłowców SH-2 Seasprite. Nie stało się tak ponieważ jego znacznie większa masa i wymiary od tego drugiego wykluczały jego zastosowanie na okrętach bojowych.

3. FASTR (Folding Advanced Stopped Tilt Rotor)

Jeden z projektów bojowego tiltrotora ze składanymi łopatami wirnika.

FASTR miał być pierwszym tiltrotorem naddźwiękowym, wynikiem następnego etapu ich ewolucji spowodowanej potrzebą uzyskania większych możliwości. Osiągnięcie prędkości większej niż dźwięku miało jemu umożliwić zastosowanie specyficznie składanych łopat wirników (możliwość tego została sprawdzona) oraz silnika podwójnego przeznaczenia, napędzającego go także po ich wyłączeniu. Powstało kilka projektów takich pionowzlotów i różniły się one od siebie układem konstrukcyjnym np: nie posiadały układu kaczki, ich skrzydła miały większy skos ujemny.

Komentarze
  1. Speedy pisze:

    Historycznie można dodać do twojej listy Canadair CL-84. Rozważana była budowa tej maszyny w różnych uzbrojonych wersjach: do zwalczania okrętów podwodnych, desantowo-szturmowej a także przeciwśmigłowcowej, uzbrojonej w bliżej niesprecyzowane 2 działka 20 mm. Ponoć na filmie reklamowym Canadaira (nie widziałem go) prototyp CL-84 popisywał się niezwykle celnym strzelaniem z zawisu z karabinu maszynowego 7,62 mm Minigun w podwieszanym zasobniku SUU-11.

    • eshelon pisze:

      Tylko, że należy on do kategorii „tiltwing”, a nie jak zaprezentowane do „tiltrotor”. Jak rozszerzę ten przegląd o nią to go na pewno dodam.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s