ASAC – lot z uszkodzonym skrzydłem

Posted: 18/11/2010 in Uzbrojenie i Wyposażenie

Nowe technologie lotnicze cz.2 – Automatic Supervisory Adaptive Control.

1 maja 1983 roku izraelski F-15D zderzył się w powietrzu z A-4 Skyhawk podczas ćwiczeń. W wyniku tej kolizji F-15 stracił jedno ze skrzydeł ale pilotowi udało się wylądować pomimo takiego poważnego uszkodzenia.

To był przypadek uszkodzenia, który wyjątkowo zakończył się pomyślnie. Przeważnie tak uszkodzony samolot jest spisany na straty – pilot katapultuje się a samolot spada na ziemię. To jednak może się zmienić za sprawą systemu Automatic Supervisory Adaptive Control opracowanego przez Rockwell Collins. Jego zadaniem jest utrzymanie stateczności i sterowności uszkodzonego płatowca. Został on już wypróbowany i to z powodzeniem [1] [2].

ASAC może znacząco zwiększyć szanse przetrwania samolotów bojowych na polu walki. Po utracie skrzydła lub statecznika od ognia obrony przeciwlotniczej lub od pocisku rakietowego p-p samolot będzie miał realną szansę dotarcia na najbliższe sojusznicze lotnisko i będzie można go wyremontować. Lepsze to niż całkowita utrata samolotu wartego kilkanaście milionów dolarów.

[Następny wpis tej kategorii to „Talisman UUV”]

Źródła:

[1] – wideo z testu http://www.rockwellcollins.com/news/video/damage-tolerance.html

[2] – więcej info o teście http://air-news.blog.onet.pl/1,DA2008-06-13,index.html

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s