Kamuflaż termiczny dla pojazdów

Posted: 15/12/2010 in Uzbrojenie i Wyposażenie

Przyszłe wyposażenie pojazdów lądowych cz.1 – Black Fox

Tym razem wpis będzie dotyczył pojazdów lądowych, dla których wydawać by się mogło że wymyślono już wszystko. Nic bardziej mylnego, naukowcy na całym świecie cały czas zastanawiają się jak by tu poszerzyć możliwości bojowe i szanse przetrwania współczesnych pojazdów bojowych. Jednym z takich pomysłów jest technologia „Black Fox” (Active, Adaptive Multi-Spectral Stealth / Active, Adaptive IR Stealth System) izraelskiej firmy Eltics.Black Fox’a można nazwać przełomem w dążeniach uczynienia pojazdów niewidzialnymi w podczerwieni. Wcześniejsze zabiegi zmierzające w tym kierunku ograniczały się do minimalizowania śladu termicznego pojazdu (ukształtowanie układu wydechowego spalin, powłoki termiczne), teraz pojazdy będzie można uczynić niewidzialnymi dla urządzeń obserwacyjnych w podczerwieni lub zmylić je. Możliwe jest że płyty mogą zapewniać w jakimś stopniu ochronę balistyczną (dla czołgów nie będzie miało to raczej znaczenia ale dla mniejszych i lżejszych pojazdów może stanowić dodatkowe opancerzenie). Z dostępnego opisu wynika, że będzie to bardzo przydatny system.

Gdyby się jednak przyjrzeć jego elementom pojawi się kilka mankamentów:

1. Co ze spalinami? – nawet jeśli czołg będzie niewidoczny to w podczerwieni będzie można go namierzyć po spalinach, które poprzez swoją temperaturę będą widoczne na tle otoczenia (na pewno przy temperaturze ujemnej, prawdopodobnie w warunkach tropikalnych/pustynnych nie i będzie widać spaliny tylko ze stosunkowo bliskiej odległości.

2. Koszt pojedyńczego zestawu maskującego na pewno nie będzie mały, a jeśli nie będzie mały to trudno by był masowo stosowany. Prawdopodobnie tylko pojazdy jakiejś elitarnej (lub ekspedycyjnej) jednostki zostaną w niego wyposażone. W Afganistanie taki system był by zbędny bo wątpię, żeby Talibowie używali takich zaawansowanych urządzeń jak kamera termowizyjna, za to w Korei bardzo by się przydały tylko w większej ilości.

3. Masa pojedyńczego systemu pewnie też nie jest mała. To będzie miało duże znaczenie dla mniejszych i lżejszych pojazdów lądowych i śmigłowców. System oczywiście będzie można zamontować jednak kosztem przenoszonego ładunku/uzbrojenia.

4. Nieznana jest podatność na uszkodzenia mechaniczne wynikłe podczas eksploatacji. Chociaż płyty są łatwo wymienialne zniszczenie choćby jednej płyty może skutkować ujawnieniem pozycji pojazdu.

[Następny wpis tej kategorii to „Egzoszkielet bojowy”]

Źródła:

[1] www.altair.com.pl – więcej info o tej technologi

[2] defense-update.com (EN)

Komentarze
  1. Baxian pisze:

    Jeśli chodzi o Talibów i wykorzystywane przez nich uzbrojenie, to owszem są partyzantami ale nie zapominaj że przez dość długi okres czasu uzbrajani byli przez USA (przykładowo wojna z Rosją) Poza tym, czarny rynek pełny jest nawet najnowszych technologii bojowych i jest to fakt, więc wcale nie zdziwiło by mnie posiadanie przez nich tak pospolitego wyposażenia jak kamera termowizyjna, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt że zwykły noktowizor czy kamerę z możliwością termowizji można zakupić w większości sklepów z militariami w naszym kraju.

    Co do ceny i możliwości tego systemu, owszem tani to on nie będzie, ale budżet największych armii świata pozwoli moim zdaniem na wyposażenie kluczowych jednostek w taki bajer, zwłaszcza jeśli pozwoli on niepostrzeżenie podkraść się do przeciwnika – element zaskoczenia zawsze odgrywa kluczową rolę.

    W sprawie spalin zaś, można je po prostu schładzać, nie chce mi się wierzyć, że tak zaawansowany system, wykorzystujący płyty które mogą imitować ślad termiczny humvee na abramsie, nie został, lub nie zostanie wyposażony w system pozwalający schłodzić spaliny do temperatury otoczenia. Do schłodzenia spalin można by użyć choćby tak banalnej rzeczy jak komora z wymiennikiem chłodzona ciekłym azotem, która to była by w stanie schłodzić spaliny nawet do temperatur bliskich zeru lub ujemnych w ciągu ułamków sekund. A biorąc pod uwagę zaawansowanie tego systemu, jestem pewny, że inżynierowie odpowiedzialni za ten projekt obmyślili bardziej sprawny system.

    HOWGH!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s