ABRA – przezbrajanie w powietrzu.

Posted: 11/01/2011 in Uzbrojenie i Wyposażenie

Technologie lotnicze cz.4 – Air-Borne Re-Arming.

Nie od dziś wiadomo o tym, że samoloty wojskowe mogą przebywać w powietrzu znacznie dłużej niż pozwalają im własne i dodatkowe (podwieszane, nakładane) zbiorniki paliwa. Możliwość uzupełniania paliwa od powietrznych tankowców przyczyniła się do znacznego wydłużenia czasu operowania myśliwców, bombowców przez co wzrosło ich znaczenie w konfliktach zbrojnych. Jednak dla uzbrojonych samolotów istnieje jedna przeszkoda, która dość skutecznie niweluje tą korzyść. Po co takim samolotom możliwość uzupełnienia paliwa skoro przenoszone uzbrojenie zostało już wykorzystane i chociaż mogą dotrzeć do wroga to nie mogą go zaatakować? Być może wkrótce pojawi się  ABRA (lub ABWRA – Airborne Weapon Re-Arming System) – rozwiązanie tego uporczywego problemu.

> KONCEPCJA

W założeniach system ABRA ma przekształcić wojskowe samoloty transportowe (C-130, C-17) w latające składy amunicji. Jeśli jakiemuś samolotowi bojowemu skończy się amunicja (powietrze-ziemia, powietrze-powietrze) to podobnie jak przy uzupełnianiu paliwa podleci sobie za taki skład i po dłuższej chwili będzie znowu w pełni uzbrojony, a następnie poleci nad wyznaczony obszar by przystąpić do patrolowania lub kontynuowania walki.

Ogólnie uzupełnianie amunicji przedstawia się następująco – samolot (załogowy lub bezzałogowy) zajmie pozycję tuż za samolotem uzupełniającym, z jego luku ładunkowego wysunie się (teleskopowy) wysięgnik po którym będzie transportowana amunicja do samolotu bojowego.

>> PERSPEKTYWA

Jak można zobaczyć obecna wersja tej koncepcji jest niezbyt dopracowana (albo nie pokazano wszystkiego). Wysięgnik nie jest w żaden sposób mocowany do samolotu uzbrajanego, nie wiadomo czy jest on elastyczny w poziomie (podwieszanie uzbrojenia pod kolejnymi belkami) oraz jak widać konstrukcja belek uzbrojenia jest nieco inna. Być może wraz z rozwojem dopracuje się te elementy, jednak nawet opracowanie i wdrożenie tego systemu w takiej wersji będzie znaczącym osiągnięciem. Później jedynym i głównym przeciwwskazaniem do użycia tego systemu turbulencje powodowane przez silny wiatr. Po uzyskaniu możliwości uzupełniania amunicji w powietrzu jedynym ograniczeniem czasu operowania w powietrzu będzie wytrzymałość pilota(w samolotach załogowych oczywiście).

>>> STATUS

– Obecnie dostępne informacje pochodzą z 2006 roku.

– Co do obecnego statusu to można znaleźć informacje, że pojawiły się finansowe i technologiczne (głównie przy automatycznym systemie do uzbrajania obecnie rozwijanego dla tankowania w powietrzu) przeszkody w zbudowaniu takiego systemu. Jest mało prawdopodobne by zamrożono prace nad nim.

[Następny wpis tej kategorii to „Działo elektromagnetyczne”]

>>>> ŹRÓDŁA

[1] więcej wideo na fartechnologies.com (strona izraelskiej firmy odpowiedzialnej za tą technologię, EN),

[2] więcej obrazków koncepcyjnych,

[3] więcej informacji na defensereview.com (EN),

[4] wgląd w patent,

>>>> ŹRÓDŁO

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s