SkyHook – przezbrajanie samolotów na okręcie.

Posted: 20/04/2011 in Uzbrojenie i Wyposażenie

Pozostałości Zimnej Wojny cz.1 – Skyhook ship rearming.

Celowo nie napisałem że na lotniskowcu, ponieważ w tym przypadku mowa jest o okrętach wojennych nie przeznaczonych do przenoszenia samolotów pokładowych (czyli fregatach, niszczycielach, krążownikach). Gdy tylko zaczęły być dostępne samoloty nie potrzebujące do startu długiego pasa (jak znany Harrier) pojawiły się plany by rozpowszechnić je na zwykłych okrętach bojowych (a także wykorzystać na okrętach podwodnych). Aby urzeczywistnić ten pomysł powstała koncepcja przezbrajania bez lądowania nazwana SkyHook, ponieważ pozwalała ona zaoszczędzić przestrzeń lądowiska, której na tych okrętach brakuje.

1. Trochę historii.

Jak wiadomo z historii w 1982 roku wybuchł konflikt zbrojny o Falklandy/Malwiny zapoczątkowany przez Argentynę, której wojska opanowały sporne terytorium. Brytyjscy wojskowi dobrze wiedzieli, że do odbicia wysp będzie potrzebne wywalczenie przewagi powietrznej. Jak się słusznie obawiano grupa samolotów wysłana na pokładach lekkich lotniskowców okazała się niewystarczająca i żeby ją wzmocnić zaaprobowano prowizoryczne rozwiązanie – statek transportowy „Atlatnic Conveyor” [1] przystosowano do bazowania niewielkiej grupy lotniczej (w tym 8 samolotów Sea Harrier). O ile statek ten dość dobrze spisywał się w swojej nowej roli to brak jakichkolwiek systemu/uzbrojenia obronnego przyczynił się do jego utraty. Bazując na tym doświadczeniu pojawiły się projekty uzbrojonych nosicieli lotnictwa morskiego takich jak nowy dedykowany temu zadaniu okręt eskortowy lub zmodyfikowana fregata [2].

2. Schemat działania.

System SkyHook nie jest skomplikowany, także procedura przezbrajania nie jest jakoś zbyt trudna.

Przed przezbrojeniem położenie samolotu miało być stabilizowane przez „chwytak” wyposażony w elektromagnesy.

Wg dostępnych informacji przezbrojenie miało trwać „mniej niż 10 minut”.

Jest mowa o uzupełnianiu amunicji ale nic nie pisze o uzupełnianiu paliwa. Czyżby zapomniano o tej ważnej czynności?

3. Po co?

Ktoś może zadać pytanie – po co samoloty pionowego startu i lądowania mają być przezbrajane w taki sposób skoro łatwiej i bezpieczniej można to wykonać gdy po prostu wyląduje na okrętowym lądowisku? Wydaje się, że jest na to sensowna odpowiedź. Przede wszystkim główną zaletą systemu SkyHook jest możliwość uczynienia z każdego okrętu posiadającego lądowisko (lądowiska) okrętu lotniczego i tym samym zwiększyć liczbę zabieranych na daną operację samolotów (a wiadomo, że im więcej tym lepiej). Oczywiście jest przydatna możliwość dla państw nie posiadających dużych lotniskowców (powyżej 40 000 ton wyporności) i które w związku z tym nie mogą zabrać wielu samolotów pokładowych. Jest to coś podobnego do współczesnej możliwości uczynienia z każdego dużego okrętu wojennego nosiciela dron (nie tylko powietrznych). Po za tym gdy jakikolwiek samolot wyląduje (na lotniskowcu czy na lotnisku) musi przed ponownym startem zostać poddany przeglądowi technicznemu, ponieważ podczas lotu zawsze się jakieś części psują lub zużywają. Gdy nie wyląduje to nie trzeba wykonywać przeglądu – proste. W ten sposób oszczędza się sporo cennego czasu, który jest kwestią przetrwania tych (żołnierzy), którzy oczekują na wsparcie z powietrza. Jest jeszcze jedna zaleta – na lądowanie i ponowny start samoloty VTOL tracą dużo kluczowego dla zasięgu paliwa. Także zdolność do przyjmowania i obsługiwania tych samolotów na okrętach lotniczych jest ograniczona.

[Następny wpis tej kategorii to „Silnik strumieniowy”]

Przydatne linki:

[1] zdjęcie statku „Atlantic Conveyor”

[2] projekty okrętów wyposażonych w ten system: okrętu eskortowego i fregaty

[3] wgląd w ten patent

[4] wizja artystyczna mobilnej lądowej wersji systemu SkyHook

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s