X-47B Pegasus

Posted: 08/05/2011 in Uzbrojenie i Wyposażenie

Powietrzne, bojowe pojazdy bezzałogowe – Northrop Grumman X-47B Pegasus.

/ X-47B Pegasus , Unmanned Combat Aerial Vehicle , US Navy , Unmanned Combat Air System /

X-47B Pegasus to prototyp pierwszego morskiego bezzałogowego pojazdu bojowego. Wykonany w technologii stealth ma być podstawą do opracowania wielozadaniowego pojazdu operującego z lotniskowców. Pegaz wraz z F/A-18 E/F, EA-18G, F-35C miałby stanowić uderzeniowy trzon nowego lotnictwa pokładowego (po 2020 roku na każdym lotniskowcu ma stacjonować 12 takich maszyn). Pod względem technologicznym X-47B należy do grona najnowocześniejszych bezpilotowców bojowych opracowywanych obecnie na świecie.

1. Trochę historii.

X-47A Pegaz jest wynikiem programu „Joint Unmanned Combat Air System” (J-UCAS) US Air Force i US Navy, którego celem było zbudowani powietrznego bezzałogowego pojazdu bojowego.  Ostatecznie US Air Force zrezygnowało z niego, US Navy kontynuowało prace badawcze (prawdopodobnie dlatego, że liczba posiadanych samolotów stale malała a budowa nowego załogowego myśliwca była zbyt kosztowna).

Odpowiednikiem Pegaza dla Sił Powietrznych jest X-45A (obecnie – najnowsza wersja nazwana Phantom Ray).

2. X-47B Pegasus

Morski Pegaz należy do drugiej generacji powietrznych bezzałogowych pojazdów bojowych.

a) Wymiary.

Jak widać na powyższym obrazku X-47B nie jest jakoś specjalnie duży, od F-18E/F jest prawie o połowę krótszy. Co prawda jest szerszy ale jak przystało na maszynę lotnictwa pokładowego skrzydła są częściowo składane (końcówki skrzydeł).

b) Konstrukcja.

Podobnie jak bombowiec B-2 ten pojazd bezzałogowy jest wykonany w układzie latającego skrzydła i bez pionowych powierzchni sterowych. Wlot powietrza został umieszczony nad kadłubem co jest rozwiązaniem charakterystycznym dla bojowych pojazdów bezzałogowych drugiej generacji. X-47B został zbudowany głównie z kompozytów, które w połączeniu z typowym kształtem

c) Uzbrojenie.

Pegaz posiada 2 komory uzbrojenia i może w nich przenosić niewiele ponad 2 ton uzbrojenia. Ani powierzchnia luków na uzbrojenie ani jego maksymalna masa nie są rewelacyjnymi wynikami. Ale tylko w odniesieniu do „dużych” współczesnych rodzajów uzbrojenia. Już od jakiegoś czasu tworzy się bronie powietrze-ziemia małych wymiarów (mniejsze niż pociski przeciwpancerne Hellfire) specjalnie dla wszelakich powietrznych bezzałogowców (poświęcę im jeden z kolejnych wpisów). Na dodatkowe uzbrojenie lub zbiorniki z paliwem przewiduje się zaczepy podkadłubowe.

d) Sensory.

Na X-47B można zastosować pasywną, dzienno-nocną głowicę obserwacyjną lub radar z syntetyczną aparaturą (SAR).

e) Zadania.

X-47B został zaprojektowany jako prawdziwie wielozadaniowa maszyna. Dzięki swoim właściwościom stealth nadaje się do zwalczania wrogiej obrony przeciwlotniczej, zwalczania samolotów nieprzyjaciela (konstrukcja może wytrzymywać duże przeciążenia, dzięki czemu może łatwiej uniknąć rakiet powietrze-powietrze). Duży zasięg i czas przebywania w powietrzu sprawiają, że jest to idealna maszyna do zadań patrolowych.

Co ciekawe jest Pegaz ma sam wykonywać misje, w przeciwieństwie do dzisiejszych bezzałogowców typu Predator, które wymagają sterowania przez operatora przez cały czas.

wpis niedokończony

[Następny wpis tej kategorii to „Nowy, wielofunkcyjny rodzaj hełmu”]

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s