Lotnicza broń laserowa cz.1.

Posted: 13/06/2011 in Uzbrojenie i Wyposażenie

Lotnicza broń laserowa cz.1 – systemy już testowane na samolotach.

/ Boeing YAL-1 , Beriev A-60 , AC-130 /

Po zestawieniu lądowych laserów bojowych nadszedł czas na prezentację laserów, w które mają być wyposażone niektóre samoloty wojskowe. Uzbrojenie samolotów w lasery będzie prawdziwą rewolucją w lotnictwie wojskowym. Samoloty otrzymają potężne narzędzie do atakowania i obrony. Lasery diametralnie zmienią oblicze walki powietrze-powietrze. W części 1 zestawienia lotniczych laserów przedstawię te, które przetestowano już na samolotach.

1. Boeing YAL-1 ALT (Airborne Laser Testbed / Testowy Laser Lotniczy)

Kilka przydatnych informacji o tym samolocie:

NOŚNIK

Najbardziej potężny laser lotniczy został zamontowany na specjalnie zmodyfikowanym Boeing’u 747-400. Cywilne wersje tego samolotu posiadają zasięg wynoszący 8230 km i prędkość maksymalną wynoszącą 0.92 Macha. YAL-1 ma operować na wysokości 10-12 km.

BROŃ

Jedyną przenoszoną przez YAL-1 bronią jest chemiczny laser tlenowo-jodowy (ang. COIL) o dużej mocy (1-6 MW). Składa się on z 6 modułów i ruchomej (w płaszczyźnie pionowej i poziomej przedniej półsfery) głowicy z lustrem o średnicy 1 metra. Laser dzięki swojej ogromnej (wśród laserów) mocy może niszczyć pociski balistyczne w odległości 600-700 km (pociski na paliwo płynne) lub 300 km (pociski na paliwo stałe). Na jednym naładowaniu laser może wystrzelić 40 razy, jeden strzał trwa 3-5 sekund. Koszt jednego strzału szacowany jest na 50 USD. Laserowe „strzały” podgrzewają zbiorniki z paliwem w rakiecie powodując ich eksplozję, a w rezultacie zniszczenie pocisku.

CELE

Obecnie dla samolotu YAL-1 przewiduje się tylko zwalczanie pocisków balistycznych, wystrzelonych przez wrogie państwa (Iran, Korea Północna) w początkowe fazie lotu (do momentu aż opuszczą atmosferę i dojdzie do oddzielenia głowic). Teoretycznie możliwości tego samolotu są ogromne. Może on służyć do niszczenia wrogich satelitów lub samolotów bojowych wroga. Aby to było możliwe „latający laser” musiałby otrzymać odpowiednie oprogramowanie sterujące i porządny system wykrywania obiektów wokół siebie (obecnie planuje się go wyposażyć w dookólne czujniki źródeł ciepła). Tak wyposażony samolot będzie praktycznie nie do zestrzelenia przez pociski powietrze-powietrze, zanim dotrą one do celu zostaną zestrzelone. Możliwość tak została z powodzeniem przetestowana samolocie MKC-135A także wyposażonym w laser (poprzednik YAL-1).

HISTORIA

Program „Lasera lotniczego” został zainicjowany przez US Air Force w 1998 roku. YAL-1 odbył swój pierwszy lot w 2002 roku. W 2007 roku YAL-1 wyposażony już w laser trafił w przygotowany cel. Ćwiczebny pocisk balistyczny został zestrzelony przez ten samolot w 2010 roku. Plany przewidują wejście YAL-1 do służby w 2013 roku i budowę drugiego takiego samego latającego lasera.

>>> Rosjanie mają podobny, ale mniej zaawansowany samolot Beriev A-60 [1].

Samolot ten określa się jako „powietrzne laboratorium laserowe” i powstał on na bazie samolotu transportowego Ił-76.

2. AC-130 +ATL (Advanced Tactical Laser).

Uzbrojony samolot AC-130 okazał się być bardzo przydatny na polu walki. Jego potężne uzbrojenie zapewnia nieocenione wsparcie dla żołnierzy na lądzie. Nic w tym dziwnego, że jest on nieustannie modernizowany – otrzymuje bogatsze wyposażenie elektroniczne ale przede wszystkim najlepsze dostępne uzbrojenie. Aby ten gunship był bardziej precyzyjny i skuteczniejszy planuje się go wyposażyć w Zaawansowany Laser Taktyczny [2]. Dzięki niemu AC-130 będzie mógł ultraszybko i precyzyjnie niszczyć cele na odległościach większych (ok. 20 km) niż obecnie przenoszone i planowane uzbrojenie. Z tego względu prawdopodobnie zastąpi on pokładową haubicę kal. 105 mm lub planowany moździerz kal. 120 mm.

ATL jest laserem chemicznym (tlenowo-jodowym, ang. COIL). Jego moc planuje się na 100 kW i głowica tego lasera ma być zamontowana w obrotowej wieżyczce pod kadłubem samolotu. C-130H wyposażony w prototyp tego lasera z powodzeniem zniszczył cel lądowy podczas testów w 2009 roku [2].

Przydatne linki:

[1] więcej o rosyjskim latającym laserze A-60 na en.wikipedia.org (EN)

[2] testy lasera dla AC-130 na altair.com.pl

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s