Pozostałe większe bezzałogowe śmigłowce bojowe.

Posted: 30/03/2013 in Przyszłość, Uzbrojenie i Wyposażenie

(wydzielono z „Powrót do koncepcji UCAR?”)

Unmanned Little Bird nie jest jedynym takim śmigłowcem. Obecnie nie jest ich wiele, ale ich liczba będzie się zwiększać.

1. Snark (Nowa Zelandia)

(Snark Mk.II)
masa: 1133 kg (startowa), uzbrojenia: mniej niż 680 kg (max masa ładunku)
długość kadłuba: 8,5 m, szerokość 1,8 m (całkowita), wysokość: 4,3 m, 
średnica wirnika: b/d, prędkość max: 280 km/h, zasięg: ok. 1500 km, 
długotrwałość lotu: do 11 h, pułap: b/d, prędkość wznoszenia: b/d

Spełniającym większość wymagań postawionych przed UCAR-em (a nawet przewyższający go pod niektórymi względami) był ujawniony w 2004 roku gotowy do dalszego rozwoju Snark. Jego prototyp powstał zanim dwóch finalistów wspomnianego programu przystąpiło do budowy swoich i tym samym Amerykanie, których domeną są nowe rozwiązania zostali wyprzedzeni. Gdyby brał w nim udział to mieliby oni mniej zaawansowaną, ale co najważniejsze już istniejącą maszynę o dużym potencjale rozwojowym i prawdopodobnie nie zakończyłby się on niepowodzeniem dając im ogromną przewagę nad pozostałymi państwami. Snark został zbudowany z kompozytów (w tym kevlaru), ale zastosowano w nim także inne rozwiązania znacznie redukujące możliwość jego wykrycia, co ma kluczowe znaczenie dla przetrwania na polu walki. Co więcej podczas jego projektowania zadbano też o łatwość jego transportu – 1 osoba mogła go złożyć/rozłożyć w czasie nie przekraczającym 4 h. Kolejną wielką zaletą tej konstrukcji są wspomniane wcześniej znaczne możliwości jej rozwoju – wymiana silnika na mocniejszy miała zwiększyć długotrwałość lotu wersji Mk.III do 30 godzin, a jej udźwig do 907 kg.

Więcej o Snarku na www.specops.pl (PL) i www.gizmag.com (EN); więcej zdjęć

2. A-160T Hummingbird (USA)

masa: 2948 kg (max), uzbrojenia: mniej niż 1134 kg (max masa ładunku)
długość kadłuba: 10,7 m, szerokość b/d, wysokość: b/d, średnica wirnika: 11 m, 
prędkość: 306 km/h (max przelotowa), zasięg: 4167 km, długotrwałość lotu: 20 h,
pułap: 6096 m, prędkość wznoszenia: b/d

Jest to kolejny śmigłowiec powstały poprzez stworzenie nowej konstrukcji, ale znacznie nowszy niż Snark. Dzięki takiemu sposobowi pozyskania można go było zaprojektować tak, by uzyskać jak najlepsze pożądane osiągi. Podporządkowanie się im spowodowało, że budową różni się on od typowego wiropłatu. Chociaż wielkością jest zbliżony do MQ-8C, największego ze wszystkich wymienionych w tym przeglądzie, to posiada znacznie większy zasięg oraz długotrwałość lotu od niego. Ilość przenoszonego uzbrojenia znacznie zwiększało zastosowanie widocznych na zdjęciu doczepianych skrzydeł z mocowaniami na nie.

3. MQ-8B (USA)

masa: 1429 kg, uzbrojenia: mniej niż 272 kg (max masa ładunku)
długość kadłuba: 7,3 m, szerokość kadłuba: 1,9 m (całkowita), wysokość: 2,9 m, 
średnica wirnika: 8,4 m 
prędkość max: 213 km/h, zasięg: ponad 204 km, długotrwałość lotu: do 8 h, pułap: 6096 m, 
prędkość wznoszenia: b/d (Schweizer 333 - 7 m/s)

Jest on następną wersją RQ-8A bazującego na bardzo lekkim śmigłowcu załogowym Schweizer 333.

4. MQ-8C (USA)

masa: 2722 kg (max), uzbrojenia: mniej niż 1202 kg (max ładunek zewnętrzny)
długość kadłuba: 12,6 m, szerokość 2,4 m (całkowita), wysokość: 3,3 m, 
średnica wirnika: 10,7 m 
prędkość max: 259 km/h, zasięg: ok. 1/3 większy niż MQ-8B, długotrwałość lotu: do 14 h,
pułap: 5182 m, prędkość wznoszenia: b/d (Model 407 - 4,1 m/s)

Bell Model 407, którego MQ-8C jest bezzałogową wersją i na którym bazuje niedoszły śmigłowiec zwiadowczy ARH-70 Arapaho to ulepszony Model 206, w oparciu o który powstał współcześnie wykorzystywany w tej roli OH-58 Kiowa.

5. SW-4 Solo RUAS/OPH (Polska)

(dane dla SW-4 Puszczyk)
masa: 1800 kg (max), uzbrojenia: 480 kg (łącznie na wysięgnikach)
długość kadłuba: 8,2 m, szerokość 1,5 m (kadłuba), wysokość: 3,1 m, średnica wirnika: 9 m 
prędkość max: 206 km/h, zasięg: 772 km, długotrwałość lotu: prawie 5 h, pułap: 4350 m 
(praktyczny), prędkość wznoszenia: 7,4 m/s

Ta bezzałogowa wersja polskiego odpowiednika MH-6 jest jednym z dwóch bezzałogowych śmigłowców pochodzących z naszego kraju. Bardzo cieszy to, że Polska jest jednym z nielicznych państw, w których są one budowane. Solo został oficjalnie ujawniony podczas MSPO 2012.

6. ILX-27 (Polska)

masa: ok 1100 kg (max), uzbrojenia: mniej niż 300 kg (masa ładunku użytecznego)
długość kadłuba: 7,7 m, szerokość b/d, wysokość: b/d, średnica wirnika: b/d, 
prędkość max: ok. 215 km/h, zasięg: ok. 440 km, długotrwałość lotu: b/d, 
pułap: ok. 4240 m, prędkość wznoszenia: 10,4 m/s

Mniejszy z polskich śmigłowców bezzałogowych. W przeciwieństwie do SW-4 Solo jest to nowa konstrukcja.

Do tego grona można by było zaliczyć także izraelskie NRUAV i Picador, ale brak jest potwierdzenia przenoszenia przez nie uzbrojenia (posiadają jednak wystarczający udźwig by uzbroić je jak MQ-8B). Pierwszy z nich jest bezzałogową wersją Alouette III – francuskiego odpowiednika MH-6, ale przez przestarzałą konstrukcję posiada on słabe osiągi. Lepsze ma drugi, który powstał na bazie zestawu do samodzielnego złożenia i jest od niego mniejszy.

– – – – – – –

W tym przeglądzie zwraca uwagę to, że dużą część (3 z 6+ULB) stanowią maszyny zbudowane jako bezzałogowe. Jednak wraz z dalszym zwiększaniem się liczby typów bojowych śmigłowców bezzałogowych będą one powstawały głównie przez adaptację istniejących już i sprawdzonych konstrukcji. Taki sposób ich pozyskania jest znacznie mniej kosztowny niż budowa nowych, ale skutkuje gorszymi od nich charakterystykami wynikającymi z braku dopasowania do wykonywania misji bojowych podczas ich projektowania.

Podstawowym uzbrojeniem takich śmigłowców będą naprowadzane wersje rakiet niekierowanych. Stanie się tak ze względu na ich mały koszt, ale najbardziej przyczyni się do tego ich niewielka masa – dzięki wieloprowadnicowym wyrzutniom będą one mogły zabrać ich więcej niż zwykłych kierowanych pocisków rakietowych i zaatakować więcej celów. Poza nimi będzie można zastosować w nich także pozostałe rodzaje precyzyjnej i małogabarytowej amunicji powietrze-ziemia, która powstała specjalnie dla platform powietrznych z niedużym udźwigiem.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s